01 april 2007

Beklager, Molly


Har de siste dagene tenkt en del på det forrige innlegget i bloggen. Når jeg leser det, får jeg nesten lyst til å slå meg selv i hodet med noe hardt - og føler jeg var for negativ overfor en så super hund som hun er blitt. Hvem er det jeg tror jeg er som "krever" en enda mer fantastisk hund enn den jeg har?

Nei, Molly fortjener bedre.

- Jeg har en hund som er utelukkende trivelig mot alle folk hun møter.
- Jeg har en hund som etter hvert er blitt veldig lydig.
- Jeg har en hund som oppsøker meg fordi den har LYST til det, i motsetning til en hund som gjør det jeg sier av frykt for hva som kan skje dersom den ikke gjør det. Det føles godt å vite at hun er blitt slik på grunn av positiv trening - at hun ønsker å gjøre det jeg sier i stedet for å være redd for å gjøre det jeg IKKE sier. Det kan faktisk funke... :)
- Jeg har en hund som er en engel i heimen. Som slapper av, koser seg og trives.

Siden sist har hun knapt hatt en eneste negativ greie med andre hunder heller. Har lekt og kost seg, og ikke sett behovet for å være kjip. Jeg er strålende fornøyd.

Molly var også med på en spesiell greie for et par uker siden. Gratisavisa Natt&Dag skal ha en sak om jazzvokalisten Kirsti Huke, og sistnevnte ønsket å ta bilde sammen med en hund. Vi ble forespurt, og Molly gjorde en formidabel innsats i løpet av en nesten to timer lang photo shoot i ukjent miljø inne på et utested i byen. Superoppmerksom, lydig og vennligheten selv til alle hel- og halvpunks som droppet innom - selv om hun tisset inne i lokalet på slutten av seansen... :)
Skal få postet bildet her når det foreligger.

Vi har også vært på to fellestreninger med folk fra Hundesonen. Veldig hyggelige folk og hunder, og Molly har vært flink. Den første gangen var det varmt (eller rettere sagt varmere enn vanlig), og Molly var ganske dvask.

I dag gikk det bedre. Vi var innom alle øvelsene for klasse 1 (bortsett fra tannvisning - glemmer nesten det viktigste ved å trene sammen med andre...).
Lineføringa er ålreit, men må jobbe enda mer med utholdenheten. Prøver å legge inn tempoforandringer og vendinger ganske ofte for å holde henne på tå hev, og det fungerer ganske bra.
Dekk fra holdt er grei. Trente en del på å unngå "testing" med å sette seg opp før kommando - med hell. Så mye hell at hun mot slutten av treninga ikke satte seg opp på kommando... Men da var hun sliten og det var flere ting som gikk litt i surr.
Innkalling fra sitt var veldig bra. Fin fart og presisjon - ser ut til at det har lønt seg å konsekvent kjøre øvelsen tidlig i øktene.
Hopp over hinder gikk kjempebra, selv med en litt for høy palle som hinder. Må nok kvalitetssikre at hun ikke hopper før kommando, men denne er så å si bra nok.
Stå under marsj begynner virkelig å sitte. Selve stoppen er godkjent, og hun står støtt når jeg går unna, mot og rundt. Tror likvel jeg skal kvalitetssikre selve ståen enda mer - ikke minst med tanke på senere klasser og stå under innkalling.
Fellesdekken gikk kjempebra. Hun lå i to minutter - og jeg belønnet bare én gang underveis, da hun var dyktig og ble liggende selv om "nabo" Tinka reiste seg. Flink!

Bilder fra den siste treninga finner du på sidene til Ingvild og Tinka

Så det ser bra ut, dette her. Øvelsene er bortimot der jeg vil ha dem, og det gjenstår bare å trene litt mer konkurranselikt og strekke tiden mellom belønningene.
Dessverre ser det ut som jeg verken får til å debutere på stevner den 6. mai eller den 10. juni. NKK Trondheim blir en litt heftig start, frykter jeg. Men får finstudere terminlista og plotte inn et stevne i løpet av våren/sommeren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Molly og Vegard!
Dette var koselig lesning med en "far" som er fornøyd med jenta si!
Så flinke dere er og jeg er såå stolt:-)
Send meg noen fotos da og gjerne det hvor Molly er "fotomodell"
Håper dere får en fin påske og vår.
mange klemmer fra oppdretter Kirsten