22 juli 2006

Bekymring om belønning

Har fått enda et par grå hår i hodet siden sist. De siste lydighetsøktene har vekket en del bekymringer.

En av Mollys fortrinn er at hun er lett å belønne. Glad i mat, drakamp og jaktlek. Lett å skru opp - problemet har vel heller vært å få henne rolig nok til å utføre øvelser i balanse.

Under treninger i sommervarmen har hun virket daff og uinteressert. Kaster kongen over hodet hennes - og hun bryr seg ikke. Drakampene virker som et pliktløp.

Det eneste som tente henne de siste par øktene var avstandsbelønning med leverpostei i skål, men det ble så fristende at hun ble for heit (tjuvstartet, peip osv) - resten var uinteressant.

Den optimistiske vinklinger er at de gangene det har gått dårlig, har det vært varmt og omgivelsene har vært nye. At det vil gå seg til med bedre generalisering og bedre planlegging av treningsforhold. At hun tross alt ikke melder seg helt ut, men at jeg som trener kan bruke disse signalene til å finstille ulike belønninger til ulike øvelser - regulere intensiteten bedre. Å trene i varme er uvant for henne, kanskje er det bare en vanesak.

Den pessimistiske vinklingen (som svoren pessimist er det jo den jeg dveler ved) er at hun rett og slett har mistet gløden for belønninger som funket tidligere. Eller at hun har nådd en "terskel" i lydighetstreningen ("terpestadiet"?) der hun rett og slett ikke synes det er gøy lenger - i alle fall ikke dersom vi gjør det på den måten vi har gjort til nå? Det plager meg også kraftig hvis det er slik at andre belønningsformer enn mat forsvinner én etter én. Trodde jeg hadde bygd opp et solid belønningsrepertoar, nå er jeg ikke så sikker...

Hadde liksom håpet å snart være ved det punktet at jeg kunne begynne å "konkurransetrene" (generalisere, strekke tiden mellom belønninger osv.), men når ikke utførelsen er ålreit når jeg belønner ofte engang, blir jeg litt skeptisk til om lydighetsdebuten kommer i 2006...

Må nok ta en alvorlig kikk på hva hun faktisk foretrekker av belønninger, samtidig som jeg kanskje må vurdere om jeg enten skal "herde" henne eller skåne henne i forhold til varme. Det kan ikke bli sånn at hun ikke kan fungere over 15 grader, men samtidig er dårlige økter dårlig trening, uansett omgivelser. Hmmm...

Ingen kommentarer: