16 juli 2006

Hei og hopp

Dro opp til Nidarosbanen for å trene i dag - og der har ikke Molly vært siden hun var valp på fire måneder (jada, slapt av meg...)

Planen var å trene på "Hopp over hinder", noe vi knapt har prøvd oss på tidligere. Grunnferdighetene har hun jo noenlunde inne; hun er jo vant med å hoppe fra agility.

Må si det gikk veldig bra, i alle fall bedre enn jeg ventet til å være "ny" øvelse på nytt sted. Hun brukte et par små minutter på å snuse seg kjent, og så var hun med på notene. Begynte rett på en baklengskjede:
1) Utgangsstilling med ryggen mot hinderet.
2) Noen meter fri ved fot før holdt.
3) Hinderet på laveste nivå, start rett foran hinderet. Etter hinderet fri ved foten og holdt.
4) Bygge på i høyden gradvis, introduserte hopp-kommando, fri ved for og holdt.
5) Økte avstanden foran hinderet så det ble fri ved fot-hopp-fri ved fot-holdt.

Innimellom alt dette gjorde jeg en liten tillegsgreie. Satte henne 1-2 meter foran hinderet og gikk selv på andre siden før jeg kommanderte hopp. Klikket når hun kom i posisjon. Dette for å få henne til å søke riktig posisjon så fort som mulig.

Hun taklet hele greia bra, synes jeg. Litt misfornøyd med fri ved foten før hinderet, fin posisjon men dårlig kontakt. Gikk litt tilbake på kriteriene før vi ga oss. Må si det gikk fint og fort - holdt vel på en halvtimes tid med innlagte pauser. Hun ble godt sliten, så jeg fant ut at det var en fin anledning til å trene enkeltdekk. Hun er såpass stø på den nå at jeg dristet meg til å gjemme meg bak et av skjermbrettene på banen (med praktisk kikkhull). Begynte lett med et par sekunder i sjul, før vi økte på. Kom opp i 45 sekunder før vi ga oss, ingen mislykkede repetisjoner :)

Alt i alt:
Pluss: Tar kjeden veldig fint, er konsentrert selv på nytt og ukjent sted.
Minus: Litt daff, skulle likt å se litt høyere intensitet. Varmen må ta litt av skylda (hun "synker" generelt mye når det er varmt - og preges fort ved høyintensitetsbelønning) og jeg må vel også innse at operasjonen har tatt bort litt fysisk og mental kondisjon. Heller ikke nå taklet hun å ha avstandsbelønning foran seg under øvelsen særlig godt.
For min egen del må jeg bli enda flinkere til å dele opp, og ikke bli fristet til å klumpe sammen øvelseselementer for tidlig. Men som helhet ei veldig bra økt :)

Etterpå gikk jeg ut et kort, enkelt spor på 60-70 meter. Tenkte jeg skulle prøve å legge ut godbiter som belønning i sporet i stedet for gjenstand, for å se om dette fikk ned tempoet hennes. Lot det ligge i 45 minutter, selv om det burde vært mer. Hun gikk forholdsvis rolig (litt sliten), og tok vel 3 av 4 utlagte godis-belønninger. Godbitskål i enden. Hun lå midt i primærsporet hele veien, så således var det vellykket. Fortsatt virker det som om sporsuget "overvinner" nysgjerrighet på ting i selve sporet - vi har en utfordring der. Neste gang skal jeg smelle til med et vanskelig spor (la det ligge leeenge/legge et laaang et/ha med flere vinkler) - med sporlysten hennes tror jeg godt hun tåler å bli utfordret litt, og tviler på det gjør skade om det ikke lykkes 100 prosent.

En perfekt søndag, og nå har vi fortjent en strekk på sofan begge to :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hvor ligger Nidarosbanen?
Ikke ved Tr.heim spektrum vel?