03 september 2006

Supert kurs

Så ligger vi her da - utslitte begge to etter ei flott kurshelg :)

Kurset handlet om konkurranselydighet, uansett nivå, og instruktør var svenske Niina Svartberg. Jeg hadde store forventninger, og de ble absolutt innfridd.

Innledet helga fredag kveld, da Niina hadde foredrag om konkurranse-psykologi. Veldig interessant, tror nok trenger en del triks for å prestere bedre under press når den tid kommer.

Kurset var lagt opp slik at hver av deltakerne med hun hadde en liten halvtime "i ringen", to ganger hver dag. På den tiden fikk vi selv bestemme hva vi ville ha hjelp til. Som regel viste vi først fram hvor vi hadde kommet og hvordan vi jobbet - deretter kom Niina med tilbakemeldinger og forslag til forbedringer. Det er jo begrenset hva man får klemt inn på 4 økter, men det var utrolig mye å lære av å se på de andre også.

For vår egen del vår den store praktiske beholdningen at vi forsyne meg et gjennombrudd på apporten! Det var egentlig ikke noe hokuspokus, vi bare fant rett "kombinasjon" av tiltak vi har vært inne på tidligere. Prøvde først metoden med å rygge med apporten, men ble stående der vi har stoppet tidligere (legger munnen over, men griper ikke skikkelig). Fikk dermed tips om å bruke avstandsbelønning i skål, og å heller legge bukken på bakken. Har jo prøvd det tidligere, men en stund siden. Det tok vel bare et par klikk før hun antydet et lite løft - full tjohei og fest! Så løftet hun litt og litt mer - også mens jeg sto i stedet for å sitte foran henne. Lengre kom vi ikke i helga, men fikk tips om å rygge bakover i det hun griper og løfter apporten - for å få henne til å bære den inn mot meg.
Det blir jo litt annerledes enn "drømmeopplegget" mitt, der hunden kunne sitte ved sida mi og holde fast før vi begynte med plukking - men i dette läget tar jeg alt jeg kan få. Tror uansett ikke hun ser på apporten som belønning i seg selv men kun et middel, og det er jo det som er det viktigste :)

Vi fikk også tid til å se på stå under marsj (fikk her beskjed om å peppe opp ståen gjennom ryggeøvinger først - og også få hjelp til å klikke når hunden står bra nok. Vanskelig å se selv og dermed sette rett kriterie), hopp over hinder (litt ruskete, men Niina mente vi skulle drite litt i klasse 1-hoppet og heller trene mer på det litt vanskeligere "hopp over hinder med sitt" i klasse 2 - for vi skulle vel rykke opp fort som fy eller?) og venstrevendinger og -stopper under marsj (noen helt nydelige, andre litt mer halvveis. Men vi jobbet riktig, og hun mente jeg bare burde terpe og også gjøre det litt lettere for henne rett før vendingene).
Hadde også vårt første forsøk på ruta, og det gikk supert. Brukte potetarget, og Molly fikk være med og se at jeg la den ut. Niina mente vi kunne gå fort til neste steg, der jeg skulle legge ut targeten uten at Molly så det - og deretter suksessivt fjerne targeten.

Molly var forresten helt superduper å jobbe med i helga. Hun var veldig snill med de andre hundene (ingen sure miner som sist helg), og jobbet knallhardt mens det sto på. Fikk veldig mange fine tilbakemeldinger fra Niina og andre deltakere på måten vi jobbet på, og ikke minst på Molly som hund. Niina mente jeg måtte ha fått feil rase - dette var jo ingen dalmatiner! Tydeligvis var de ikke vant til å se en dalmatiner jobbe såpass intenst i lydighet, og det er jo en super bekreftelse for oss om at vi gjør noe riktig. Hele kurset var en selvtillitsboost, må innrømme det... Men det tror jeg vi trengte litt også.
Molly klarte forøvrig på lørdag å rive av ei ulveklo nok en gang. Hun har haltet litt og har nok litt vondt, desto flottere prestasjon av henne på søndag synes jeg.

Ellers var deltakerne spredt fra 11 ukers valp til elite-deltakere, så det ble et interessant spenn. Nyttig å se hva de sliter med "der oppe" også - og at selv elitehunder er hunder med sine "problemer" og store utfordringer. Alle hundene var dyktige og hyggelige, og rasevariasjonen var ganske stor (hele tre kelpier, ellers terv, aussie, labrador, toller og så oss).

Var veldig fornøyd med kurset og med instruktøren. Niina var presis, klar og direkte - og veldig treffsikker på det å gå inn og se hva som var feil ved øvelsene. Hun var veldig hyggelig, men samtidig ærlig. Har også sansen for hennes grunnleggende syn om at LP skal være morsomt for hunden - dette er en hobby VI har valgt, og da skylder vi hunden å gjøre det trivelig. Og med hennes resultater tør man ikke akkurat å tvile på at det fungerer...

Vi snakket også mye om å ta med seg treningsprestasjoner inn i konkurranse, og Niina hadde tre grep hun brukte med hell:
1) Konkurransemessige belønninger: Lær hunden tidlig å sette pris på "lovlig" belønning. her sliter nok vi litt...
2) Variasjon i belønningen: Varier når og hvor ofte du belønner på trening. Jobb med å belønne så tilfeldig som mulig så ikke hunden lærer seg "systemet".
3) Belønn med ny oppgave: Dersom hunden går en fin øvelse, belønn den gjennom å ta en øvelse den synes er ekstra morsom (for oss kan det være å ta hopp over hinder - det synes hun er topp) - ikke kjør hunden fast i at det MÅ komme en kong flygende.

Mye jeg ikke husker akkurat nå - det kommer vel rasende med tiden. Men kurset var verdt hver krone :)

Har også meldt meg på Nidaros' treningsgruppe i konkurranse-LP, som skal gå seks ganger utover høsten. Dette blir bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så morsomt å lese om kurset.Jeg må prøve å få meg på kurs med svartberg jeg og! Mye å lære *sukk*

Vegard sa...

Jepp, anbefales :) Skulle bare ønske det kunne vært oppfølgingskvelder en gang i uka i sånn ca. ett år... :p