23 januar 2007

Lydighet i løpetid og ny utfordring


Molly er to uker inne i løpetida, det vil si at det verste er over i disse dager. Det har blitt turer med sele, langt strikkbånd og magebelte på far, så det har da blitt litt action i alle fall. Snuselysten er uansett så stor i løpetida (pluss nysnø, som av en eller annen grunn er utrolig spennende å lukte på/i) at jeg ikke gidder å prøve å få henne til å gå fint. På med sela og det er fritt fram :)

Ellers går dagene for Molly stort sett med til å sitte med snuta i egen rumpe. Lekkert... :|

Tidligere løpetider har hun vært fryktelig fin å trene med, oppmerksom og "myk". Så jeg hadde et par forsøk på lydighetsøkter før helga. Det kunne jeg nok med hell ha spart oss for.
Hun er forsåvidt med og er oppmerksom, det er ikke det - men tempoet og arbeidslysten er tydeligvis ikke på topp. Innkallingstempoet hadde vært top notch for en bullmastiff, men for en racer som Molly holder det ikke.

Selv med rusk i forgasseren akkurat nå, regner jeg status for klasse 1-øvelsene for å være sånn per i dag:
Tannvisning: Ok, men må trene mer med alle slags folk. Er egentlig ikke bekymret for denne.
Fellesdekk: Vi er på god vei, hun ligger ganske støtt men vi har ikke strukket tiden veldig langt ennå. Må nok overtrene den mye mer framover. Synd at far synes det er kjeeeedelig å trene på...
Lineføring/fri ved fot: Har testet noen lange strekker, og funnet ut at jeg ikke er fornøyd. Detter ut av kontakten i bittesmå øyeblikk, går bittelitt for langt ut til venstre og er sløv ved vendinger. Må få opp intensiteten og trene mer på venstrevendinger. Kanskje begynne litt på nytt med bakpartskontrollen.
Innkalling fra sitt: Slet med rare ting på denne i høst, men trodde den var omtrent idiotsikker nå. Så begynner hun plutselig med å overhøre kommando og/eller komme lundende inn igjen... Håper og tror det var dårlig form som gjorde det, men må være obs på denne.
Dekk fra holdt: Denne er vi vel ganske trygge på, men med noen skjønnhetsfeil. Må ta tak i tendensen Molly har til å "jukse" med dekken og ikke legge albuene i bakken (særlig på ekle underlag). Hun legger seg også litt skeivt inn foran føttene mine. Er trygg på at hun legger seg og blir liggende. Baklengskjedingen har gjort at hun av og til også kan finne på å "tjuvstarte" på oppsitten.
Stå under marsj: Har tatt tak i ståen i det siste, og det har gjort at hun på sitt beste nå utfører øvelsen slik jeg vil ha den. Men fortsatt sitter ikke den kontante ståen 100 prosent, heller ikke at hun blir stående "stivfrossen", selv om jeg er ganske trygg på den.
Hopp over hinder: Har nesten ikke trent på den, og ser heller ikke for meg de store katastrofene her. Får vurdere om jeg skal gidde å perfeksjonere den eller la det skure og gå til en ok karakter. Potensialet for finpuss ligger i å vente på kommando før selve hoppet, samt en litt raskere retur til fotposisjonen etter landing.
---

Så har jeg fått nok en utfordring, denne gangen fra Vala. Poenget er at jeg skal røpe 5 hemmeligheter om meg selv, men én av dem er ren løgn. Så skal dere tippe hvilken...

1. Jeg har vært med på å vinne en bandkonkurranse og gitt ut plate.
2. Jeg var en av Trøndelags mest lovende langrennsløpere som 13-åring.
3. Jeg har telefonskrekk.
4. Jeg ble en gang tatt av politiet for å urinere på Trondheim Rådhus en sen kveld.
5. Jeg har møtt Eric Cantona (for dere som ikke vet det - han var verdens kuleste fotballspiller for et lite tiår tilbake :) )

Sender den videre til Kirsten

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Molly og Vegard!!
Kan tro jeg har tenkt og tenkt på utfordringen din, men det ble for vanskelig...tror ikke jeg har noen hemmiliheter jeg :-)
Men kommer jeg på noe, tar jeg den.
Hils molly da.
Klem fra Mamma Napi og Kirsten