16 januar 2007

Tar utfordringen

Det har vært stille fra oss i det siste, så da er det bra at oppdretter Kirsten røsker litt opp i oss og gir oss en utfordring. Mer om det lille som har skjedd i det siste etter svarene. Først et dårlig mobilkamerabilde fra turen opp på Geitfjellet nyttårsaften:


Er hunden din forsikret? Hvor?
Ja, i Gjensidige. Fornøyd så langt, ikke noe trøbbel.

Hva fòrer du hunden din med? Fornøyd?
Eukanuba, Large Breed Maintenance. Fornøyd med det - hun elsker maten, pelsen er blank og fin og hun har stabil mage. Litt rester av og til, men prøver å ikke la det bli for ofte (for da får jeg en hund som er enda vanskeligere å få til å la være å tigge mens jeg spiser). Bruker et middel som heter "Plaque Off" over fôret for å forebygge tannstein. Hun sluker maten sin uten å tygge, og det gjør at hun ikke får renset tennene godt nok. Kan ikke gi henne tyggebein hver dag heller...

Hvor og hvor ofte bruker du bur?
Brukte det helt i starten, men sluttet ganske fort med det. Har egentlig etter hvert blitt mer og mer motstander av det, selv om jeg ser nytten i mange situasjoner (sykdom, dersom hunden ramponerer osv). Så lenge hun ikke virkelig raserer eller utsetter seg selv for fare når hun er alene, vil jeg aller helst unngå det.
Bruker imidlertid bur i bil samt tøybur på de få utstillingene vi er på og ved enkelte besøk.

Hvor lenge er hunden din hjemme alene i gjennomsnitt per dag?
Jeg jobber 7,5 timer hver dag, så det blir vel ca. 8 timer alene i alt. Tidligere, da vi var to tobeinte i hus, var det adskillig mindre. Hun ble litt rastløs i starten med det nye regimet, men det løste seg da jeg begynte å gå skikkelige morgenturer. Å la henne være alene hjemme en hel dag er likevel noe som gir meg konstant dårlig samvittighet, og noe som gjør at jeg sjelden deltar på "hundeløse" aktiviteter på kveldstid midt i uka.

Hvilken treningsmetode bruker du?
I all hovedsak bruker vi klikkertrening, spesielt når vi trener Lydighet. I hverdagen kan det nok bli litt mer aktiv grensesetting (men en såpass aktiv, nysgjerrig og livsglad spilloppmaker klarer jeg meg ikke uten), selv om jeg tror metoden lar seg benytte der også. Det krever bare bedre planlegging og forutseenhet enn jeg orker/klarer. Men hovedfilosofien og hovedmålet mitt er uansett å se etter positiv adferd jeg kan belønne heller enn å se etter negativ adferd jeg kan straffe.

Hva pleier du å belønne hunden din med?
Godbiter er et sikkerstikk, hun er såpass matgal at det ikke har så mye å si om det er tørrfôr eller indrefilet. Men for å få skikkelig effekt er det ingenting som slår en skikkelig drakamp, enten med taustump eller Kong med snor. Molly ser ikke poenget med å klappe og kose utendørs (det venter vi med til vi er i sofaen!), så det virker bare mot sin hensikt. Godbiter eller leke i en skål som avstandsbelønning er også effektivt.

Hvor ofte går du tur på over 30 minutter?
Hver bidige dag, regn eller sno :) Går som regel 30 minutter hver morgen (går i 10 minutter, slenger ut et 10 minutters godbitsøk, og tusler hjem igjen), samt ca. en time på kvelden. Sløyfer deler eller hele kveldsturen dersom vi har trening eller noe sånt den dagen.
I helgene prøver vi å komme oss ut på langtur på ca. to timer, litt avhengig av vær og føre.

Hvor ofte er du på organisert trening eller kurs?
Ikke så mye før, men i høst var vi på organisert trening en gang i uka, enten med brukshundklubben eller Dalmatinerklubben. Stort sett lydighet, men også noe spor.

Hvor ofte trener du alene?
Det blir jo flest treninger alene, noe annet kommer man ikke bort fra når en terper lydighet :) Hvor ofte varierer mye i takt med matfars motivasjon og krefter. Alt fra 3-4 ganger i uka til 2-3 ganger i måneden...

Hvis du konkurrerer/stiller ut, hvor mye?
Utenom valpeshow har jeg stilt ut Molly 4 ganger (3 som junior/unghund, 1 som voksen). 1. premie alle gangene, og HP alle gangene da hun var junior/ung. Ikke mer enn det, men vi er fornøyde. Hun er i det minste en god representant for rasen, og det får holde i massevis :)
Vi har ikke konkurrert i andre grener ennå, men målet er å debutere i Lydighet i løpet av året, og også klare opprykk til klasse 2 :)

Hvilke klubber er du medlem i?
Norsk Kennel Klubb, Norsk Dalmatiner Klubb og Nidaros Brukshundklubb.

Hva er din favorittgren, og hvorfor?
Lydighet. Jeg har etter hvert fordypet meg mye både i teorien og "detaljene", og føler vi har har fått litt dreisen på arbeidsmåten, samarbeidet og har sett stor framgang. Samtidig er Molly en takknemlig hund å jobbe med - hun viser stor arbeidslyst og -glede. Molly elsker også spor og agility, men det har det blitt litt mindre av. Spor fordi hun har utviklet en problematisk sporadferd (hun synes det er så gøy at det går aaaaalt for fort) som krever stor innsats fra meg å evt. rette opp. Agility liker vi begge, men det krever bane og det er langt å dra. Men vi har ikke gitt opp noen av dem, så hvem vet?

Hva er viktigst for deg ved valg av hund?
Da valget falt på dalmatiner for snart 3 år siden, skyldtes det først og fremst at den var aktiv og en god allrounder. Vi hadde lyst til å prøve diverse hundeaktiviteter, og dalmisen er en fin "potet" som med hell kan brukes til det meste. Samtidig var det viktig at det ikke var en rase som ikke gikk på veggen selv om den ikke fikk konstante arbeidsoppgaver. Så er den selvsagt en meget iøynefallende og vakker rase med passe størrelse og bygning.
Har ikke tenkt så langt som til neste hund ennå - dalmatineren har svart til forventningene, samtidig ser jeg jo for meg at jeg kommer til å ha andre raser i hus også en eller annen gang. Jeg liker hunder med litt fart, initiativ og arbeidslyst, som samtidig er sosiale og trivelige

Har du jevnlig kontakt med oppdretter?
Ja, selv om det ikke er like ofte nå som da jeg var "konstant" på tråden i valpetiden. Forhåpentligvis vil vi alltid ha kontakt i en eller annen form :)
Så har vi jo fått blogger begge to, slik at man kan følge med - og det setter jeg veldig stor pris på. Skal bli flinkere til å oppdatere jeg også, henger "litt" etter Kirsten på den fronten, hun oppdaterer jo fortere enn en dalmis tømmer matskåla, hehe...

Har du flest venner i eller utenfor hundemiljøet?
Det er blitt mange bekjente i hundemiljøet etter hvert, men de fleste nære venner er nok fortsatt "de uvitende" på utsiden :) Men jeg merker jo at vekta tipper mer og mer mot hundefolket, ja.

Hva er den beste/dårligste hundeboken du har lest?
Den beste generelle boka om hund jeg har lest er "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt, som handler om hvordan man på mange ulike måter kan bedre kontakten mellom deg selv og hunden. Har du kontakten inne, kommer veldig mye av seg selv. Når det gjelder trening, er "Lydighetstrening i teori og praksis", en 650 siders murstein av Morten Egtvedt og Cecilie Køste helt suveren. "Med sikte på 10:an" av Niina og Keth Svartberg er også en veldig bra lydighetsbok. Gamle gode "Din hund fortsetter" av Sven Järverud inneholder også mye fornuftig. Har egentlig ikke lest mange jeg synes er skikkelig dårlige, selv om jeg bladde gjennom en dressurbok skrevet av noen fuglehundkarer - og som hadde en del svært autoritære metoder som bød meg imot.

Er du innom noen hundeforum, hvilke?
Diskusjonsforum: Canis og Hundesonen. Ellers mange private blogger/hjemmesider og oppdretter-/rasesider.

Har du noen forbudsområder for dine hunder?
Haha, nei... her er alt lov - helt til jeg sier noe annet. Så lenge Molly går frivillig fra kjøkken/sofa/seng uten noe tullball når jeg sier at hun skal, så er det bare trivelig. Hadde hun protestert kunne det nok stilt seg annerledes. Kan egentlig aldri tenke meg å ha hund uten å kunne ha den "på fanget" når vi slapper av og ser på en god film :)

---------------------------
---------------------------

Det har skjedd lite siden sist - matfar har vært en skikkelig lathans og latt humla suse i forhold til trening de siste par månedene. Kun 3-4 skikkelige økter siden starten av desember er ikke akkurat noe å skryte av...
Men vi har gått mange og lange turer - snømangelen har den velsignede bieffekt at man kan traske i skauen selv om det er romjul og vel så det. Molly har tatt til takke med det hun, og har vært snill jente. Hun hadde nesemidd tidlig i desember, harket og nøs så spruten sto. Men det var fort gjort å behandle og bli kvitt. Ellers har hun vært skadefri, og det er ubeskrivelig deilig.

Vi hadde også et meget artig og vellykket julebord i Trøndelagsgruppa av Dalmatinerklubben, noe dette veeeeldig sene nattebilde av meg, Trygve og Anne C. sier sitt om:



Nyttårsaften gikk forresten bra også i år. Jeg tør ikke la henne være alene - det finnes jo mange hunder som har taklet raketter i flere år, men som plutselig klapper sammen. Kunne neppe tilgitt meg selv dersom noe sånt skulle skjedd med Molly og jeg ikke var der. Men vi koste oss med høy musikk, og Molly lå og sov/slappet av hele kvelden. Da vi var ute og luftet ville hun inn igjen fortere enn vanlig, men jeg fikk fint kontakt med henne og det var aldri snakk om noen redsel sånn sett.

Nå har hun hatt løpetid i ca. en uke - og den kom "etter planen", knapt 8 måneder siden forrige. Det er en behagelig syklus hun har lagt seg på - jo sjeldnere jo bedre, særlig ettersom hun får innbilt svangerskap med det ustabile humøret det medfører. Løpetida er helt grei, synes faktisk hun blir roligere, mer oppmerksom og myk på en måte - men også litt mer "alvorlig" av seg. Så er hun litt mer bitchy mot andre hunder (også hannene, de kan bare prøve å nærme seg rompa hennes!) i disse dagene, men hun må nesten få lov til å være i fred med hormonene sine :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Vegard
Leste med fornøyelse innlegget ditt. Godt å se at det gåt bra med deg og Molly.Du burde skrive mer her, så morsomt å lese hva dere holder på med.
Klem fra Kirsten og mamma Napi

Vala sa...

Oh my, oh my... du har fått noen utfordringer i det siste du også?
Vel, sorry skatt-men du er nok blitt utfordret på nytt ;)
Ta en titt innom bloggen min da ;)

evy sa...

Jippi blogg.... Fortsett gjerne med det.. Er gøy å lese om andre som klikkertrener..

Anonym sa...

Stille her for tiden........
Har du ikke noe nytt å fortelle om da Vegard?
Sommerhilsen fra Kirsten og Napi